Vi hade iaf tur med vädret

Det är med smärta i knät jag tvingas avbryta cyklingen redan efter två dagar.
Som tidigare nämt så började mitt knä kärva under gårdagens vägarbete just före Moskosel.
När jag begav mig ut på den dåliga vägen känndes allt bara kanon och fyra mil senare hade jag svårt att använda högra benet.
Efter en god middag i Moskosel begav jag mig med gott mod och nästan oförskämt pigga ben mot Arvidsjaur.
Redan efter en mil tog det helt stopp. Knät gjorde så ont att jag inte ens kunde plåga benet att röra sig.
Det hela slutade med att jag cyklade dom sista tre milen endast med hjälp av vänsterbenet och lät det högra hänga fritt.

Idag på morgonen steg jag upp med förhoppningen att knät skulle ha blivit bättre men klarade inte ens att ta på mig skorna.
Min älskade flickvän fick tom lov att hjälpa mig ut ur tältet.
Känns lite konstigt att över en dag bli 80 år äldre :)

Såhär efter ett antal timmar och massa tårar av besvikelse så känns det iaf lite bättre.
Och jag skulle vlija tacka alla som ställt upp och stöttat mig. Jag är otroligt tacksam för att jag fick chansen att försöka ta rekordet. Kanske att jag försöker igen om några år. Det är verkligen inte helt omöjligt och kanske tom troligt.
Speciellt tack till:

Mina sponsorer:
Cykel och fiskecenter

Hydramobil
Säterhill data

Mina älskade vänner och bekanta som verkligen peppat och trott på mig hela tiden.

Min familj och min underbara Emelie som alla alltid finns där vid min sida.

Även tack till er alla som följt mig på bloggen denna stund och visat intresse. Antalet besök varje dag har bara ökat och det värmer mitt hjärta att så många engagerat sig i min resa.
Tusen tacka alla och på återseende

/Anton

Riktigt tung dag idag

Foto: Roland Johansson

Stora problem idag! Vägen som vi hörde skulle vara dålig var extremt mycket sämre än väntat. Grusväg med sprängsten i ca. 4 mil och minerna var inte dem gladaste. Allt vi kunde göra var att peppa så gott som möjligt och få honom på bättre tankar så att han inte skulle ge upp.

Under tiden han färdades på den eländiga vägen fick han låna en cykel av en bekant till Miik som då befann sig i Moskosel. Miiks flickväns pappa, Roland, var riktigt snäll att bege sig ut på de dåliga vägarna med sin bil för att komma med cykeln. Ett riktigt stort tack till honom. Vill även ge ett stort tack till Miiks flickväns mormor och mamma som fixat fram stolar och bord på gården som vi fick äta vid m.m. Det var guld värt.

Anton känner sig pigg i kroppen just nu, men börjar ha rikigt ont i knänen, så vi sätter stopp i Arvidsjaur där det blir tältning. Ska stiga upp tidigt imorgon och försöka komma en bra bit.

Denna dag har tagit väldigt mycket på krafterna, och även på självförtroende, men alla runt om peppar honom så gott det går och vi tror på honom. Ett gott ord gör honom på bättre humör och får honom att kämpa vidare.

Foto: Roland Johansson

tisdag

Det var tunga ben när Anton startade cyklingen i morse från Gällivare. Dagens sträcka väntas vara den jobbigaste, med mycket uppförsbacke efter Arvidsjaur, och till det har vi fått information om att det är vägarbete utanför och i Moskosel.

Vädret är just nu på vår sida. Molnigt men uppehåll, ca.13 grader samt lätt bris.

Delvis dåliga vägar

Cyklingen fortsätter att gå bra och dagens mål blir att köra genom Gällivare. Kommer dock snart att komma till en sträcka som är väldigt dålig. De håller på med vägarbete, så underlaget blir inte roligt alls. får se hur det ska gå, hoppas att det ska gå bra och att vi ska slippa punktering.

Vi ligger just nu ca. 14 mil från Gällivare, och sträckan han har gått (Från treriksröst till vägen) och cyklat är ca. 24 mil.

cyklingens start

Tog inte med oss datorn upp på fjället igår, därav dålig uppdatering.

Var väldigt skönt att gå uppe på fjället trots myggen som hade lust att bita en när man var inne bland träd och buskar. Var skönare att gå tillbakavägen då vi knappt hade någe mygg alls och vädret var helt perfekt.

Starten gick 06.52 och färden har gått helt lysande hittills. Motvinden har slagit till lite lätt, men vo har just suttit still ett tag för lite lunch i Karesuando. Får hoppas att vinden lägger sig lite, eller att den byter håll.

Dag 2

Klockan 16:00

Ska nu börja röra oss mot treriksröset. Vädret är jätte bra och allt känns bra.

Dag 1

Resan har verkligen inte gått efter planerna.

Följebilen krockade 10 mil före Gällivare med en ren.
Renen tog en flygtur över hela bilen efter att ha totalförstört både motorhuv och bilruta.
Lyckligtvis så klarade sig alla i bilen utan skador.
Resultatet av det hela är iaf att vi efter några samtal fått tag på en hyrbil i Kiruna som nu är på väg ner till Svappavaara där vi sitter och väntar.
Precis som ren och ruta sprack tidsplanen och cyklingen förflyttas en dag.
Ny starttid blir måndagmorgon kl 07.00

När bilen anländer packar vi om och beger oss till närmsta camping för att sedan ha en jättelugn morgondag och vila våra skärrade kroppar.

Två bilder på förstörda bilen:

En puls på 180

Stämningen och spänningen har blivit lite tyngre. Efter ett stopp för lite mat, åker vi sakta med säkert iväg för att fortsätta färden mot treriksröset, men efter bara en bit sitter jag (sara), Emelie och Anton i bilen som senare kom att krocka med en ren. Man hinner få så många tankar inom så få sekunder, men vi klarade oss helt oskadda. Pulsen han stiga rejält, men den börjar sakta men säkert komma tillbaka till vanligt tillstånd. Aldrig vill jag vara med om det en gång till.

Nu efter telefonsamtal och prat så ska vi försöka röra oss uppåt i landet. Följebilen är dock inget att ha kvar.

Uppdatering kommer senare.

På vägen upp

Har varit på en kort visit hos släktingar i Luleå och sitter nu i bilen påväg upp till treriksröset. Stämningen är väldigt bra, och alla känner sig laddade. Stämningen kan inte vara mer på topp.

Under resans gång då Anton sitter på cykeln kommer Miik, Emelie och Sara sköta uppdateringen under dagtid, och bilder kommer att dyka upp så att ni får hänga med och se bilder från var vi befinner oss för tillfället och vad som händer runt om oss.

/ följebilen

avresa

Så var det äntligen dags. Om en liten stund sätter vi oss i bilarna föra att köra till treriksröset.
Det kommer bli en ganska lång dag då vi ska köra 70 mil och sen promenera dryga milen.
Är iaf helpeppad och hoppas vädret håller sig som det är just nu. Soligt, vindstilla men inte allt för varmt.
Måste även tillägga att det faktiskt känns som läget är helt under kontroll.
Nu blir det bära ut sakerna i bilen och sen bege sig.